Sebagai muslim kita percaya bahawa setelah kehidupan dunia ada kehidupan akhirat. Alam akhirat adalah alam pembalasan atas segala amalan kita di dunia. Oleh itu, tak pernah lekang harapan agar kita dapat hidup bahagia di dunia dan akhirat. Walaupun kebahagiaan akhirat itu lebih perlu dicari, tetapi kita juga menginginkan kebahagiaan di dunia. InsyaAllah

Sunday 2 June 2013

Tundukkan Hatimu


ASSALAMUALYKUM

bertemu kembali setelah sekian lama menyepi...
kesibukan sbg seorang mahasiswa agak mengekang masa utk menulis..

hari ini, ingin berkongsi mengenai qiyam dalam solat 

Qiyam ataupon dengan kata lain berdiri dalam solat adalah sangat penting. Hal yang demikian kerana qiyam yang tidak disertakan dengan penghayatan dan ilmu adalah tidak lebih daripada menunggu kayu kekeringan menanti utk rebah. Sebanyak mana ibadah pun dilakukan ia tidak memberi kesan pada jiwa.

Sabda baginda Rasulullah S.A.W

"Betapa ramai orang yg mendirikan solat (tetapi) habuan daripadanya hanyalah penat lelah dan letih lesu jiwa (Riwayat An-Nasa'i.)

Kita sebenarnya perlu mencontohi Qiyan baginda Rasulullah S.A.W

Qiyam baginda adalah qiyam kehambaan, qiyam kesyukuran dan merupakan pengabdian baginda paling tinggi kepada Allah S.W.T

Ini jelas daripada hadis riwayat al bukhari

Baginda telah berdiri begitu lama dalam solatnya sehingga kedua kakinya menjadi bengkok.. Ketika ditanya "bukankah Allah telah mengampuni segala dosamu yang terdahulu ddan yang akan datang? Baginda menjawab "tidak bolehkan aku menjadi hambaNya yang bersyukur"?

Allahurobbi..

Bagaimana pula agaknya dengan qiyam kita yang setelah bertahun-tahun solat...

SEJAUH MANAKAH KUALITINYA??

AYUH MUHASABAH SEMULA.......

semuanya kembali kepada ILMU dan KEFAHAMAN kita

No comments:

Post a Comment